Koulukodeissa toteutetaan 2019-2020 aikana INSPIRES -tutkimus (Investigating Services Provided In Reform Exclusionary Schools), jonka tarkoituksena on kyselyiden ja haastattelujen avulla selvittää koulukotien kouluissa ja mielenterveystyössä käytettäviä menetelmiä. Päätutkija on prof. Joseph Gagnon Helsingin yliopistolta (HY). Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Valtion koulukotien, HY:n ja THL:n kanssa. Vireillä on myös tutkimushanke, koulukotikoulujen oppilas –ja henkilöstöprofiilista valtakunnallisessa vaativan erityisen tuen verkostossa. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Tutkijoina ovat KT Tanja Äärelä ja KT Jyrki Huusko.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
THL:lla toteutetaan Koulukodin jälkeen (KKJ) –tutkimuskokonaisuutta, jota johtaa erikoistutkija Marko Manninen.
KKJ jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
Osio 1: selvittää rekisteritietojen perusteella koulukotiin sijoitettujen nuorten aikuisiän tilannetta.
Osio 2: pyrkii löytämään nuorten syrjäytymistä ehkäiseviä suojaavia tekijöitä aikuisuudessa hyvin pärjäävien, aiemmin koulukodissa asuneiden henkilöiden haastattelututkimuksen avulla.
Osio 3: kehittää tutkimustiedon perusteella uusia, nykyisiä paremmin toimivia interventiomalleja. Ensimmäinen (osioon 3) liittyvä tutkimus, Kansallisteatterin kanssa yhteistyössä toteutettava Rikos ja Rangaistus -teatterityöpajaprojekti, käynnistyi tammikuussa 2018. Hankkeen tutkijoina ovat erikoistutkija Marko Manninen sekä erikoistutkija Päivi Känkänen THL:lta.
KKJ -tutkimuskokonaisuuden tuloksia raportoidaan kansanvälisissä, vertaisarvioiduissa tiedejulkaisuissa. Aineistosta tehdään myös useita opinnäytetöitä, muun muassa syksyllä 2017 käynnistynyt erityispedagogiikan väitöskirjatyö. Heli Talaslammen ensimmäinen väitöskirja-artikkeli käsittelee koulukodissa sijoitettuina olleiden jatkokouluttautumista.
Talaslampi, Heli 2019
Tutkimuksen tuloksista valmistuneet kv-julkaisut:
Adult criminality among former residential school adolescents (2017)
Severe conduct problems in adolescence and risk of schizophrenia in early adulthood (2018)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tutkimushanke toteutettiin vuosina 2016 - 2018 viiden maan yhteisenä tutkimus- ja kehittämishankkeena. Hankkeen keskiössä olivat lastensuojelulaitoksiin sijoitetut nuoret, jotka ovat samanaikaisesti sekä lastensuojelu- että mielenterveyspalvelujen piirissä, tai niiden tarpeessa. Eri Euroopan maiden lastensuojelu- ja rikosoikeudelliset järjestelmät ovat erilaisia, kuten myös palvelu- ja laitosrakenteet. Mielenterveyspalvelujen saatavuuden on todettu olevan haasteellista useissa maissa, eivätkä laitoksiin sijoitettujen nuorten oikeudet heille kuuluviin palveluihin aina toteudu. Hankkeessa identifioitiin hyviä käytäntöjä ja jaettiin tietoa niistä Euroopan laajuisesti nuorten kanssa toimivien ammattilaisten osaamisen vahvistamiseksi ja nuorten oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi. Suomen osatutkimus kohdistui koulukoteihin. Tutkimukseen osallistuivat Sairilan koulukoti ja Lausteen perhekuntoutuskeskus.
Hankkeen toteuttajana Suomessa toimi Nuorisotutkimusverkosto ja yhteistyökumppanina Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hanketta koordinoi CNCA ‐ Coordinamento Nazionale Comunità di Accoglienza Italiasta. Rahoitus: EU/JUST2015 action grants.
Tutkijat: Nuorisotutkimusverkoston toteuttamaa Suomen osahanketta johti tutkimuspäällikkö, FT Kaisa Vehkalahti ja tutkijana toimivat VTT Elina Pekkarinen ja VTM Noora Hästbacka.
Fact for Minors: Suomen osahanketta koskeva raportti
Fact for Minors: Handbook for Practitioners
Pekkarinen, Elina (2018) Lapsen syyntakeettomuus oikeusvaltioiden haasteena. Haaste 2:2018.
Pekkarinen, Elina (2017) Lapset, nuoret ja rangaistukset. Haaste 3:2017.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Koulukoti muutoksessa -tutkimuksessa, haastateltiin seitsemän suomalaisen koulukodin, Valtion koulukotien Sairilan, Lagmansgårdenin, Sippolan, Vuorelan ja Limingan koulutuskeskuksen sekä Perhekuntoutuskeskus Lausteen ja Koulukoti Pohjolakodin johtajia ja henkilöstöä. Aiheesta julkaistiin seuraavat teokset:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Koulukodeista aikuistuneiden nuorten haastattelututkimus, josta on julkaistu seuraavat artikkelit:
Pekkarinen, Elina (2017) Positions of young people in child welfare - "TMSA" in research practice. In Monica Kjørstad & May-Britt Solem (eds.) Critical Realism for Professions. Oxford: Routledge, 118–144.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pekkarinen, Elina (2010)
Helsinki: Nuorisotutkimusseura & Nuorisotutkimusverkosto.
Lisätietoja: Stadilaispojat, rikokset ja lastensuojelu. Viisi tapaustutkimusta kuudelta vuosikymmeneltä
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marko Manninen, tutkija
Mielenterveys ja päihdepalvelut -osasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Psykologian väitöskirja (2015) tarkastelee monipuolisesti koulukotiin sijoitetuilla nuorilla esiintyviä psykiatrisia oireita. Lisäksi selvitetään nuorten ennustetta koulukodin jälkeen.
Lisätietoja: Väitöskirja on saatavissa pdf-muodossa Helsingin yliopiston Helda-tietokannasta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Päivi Känkänen, erikoistutkija
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -yksikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Päivi Känkäsen sosiaalityön väitöskirja (2013) porautuu taidelähtöisten työmenetelmien soveltamiseen lastensuojelussa valaisten yli vuosikymmenen mittaista kehittämistyötä. Pääosa tutkimusaineistosta on kerätty valtion koulukodeissa toteutetuissa taidepainotteisissa hankkeissa.
Lisätietoja: Väitöskirja on saatavissa pdf-muodossa Helsingin yliopiston Helda-tietokannasta
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antti Heimonen, 20.11.-15.12.2017
Projektin tuloksista voit lukea tästä
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Päivi Kinnunen, Pro gradu 2017
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Virpi Ropponen 2017
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sari Kohtamäki
Lisätietoja: Kokemuksista voimaa-hanke. Vanhemmat kehittämässä koulukodin toimintaa
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tapausselostus fysioakustisen tuolin käytöstä osana nuoren erityisen huolen-pidon jaksoa Jarru -yksikössä.
Antti Heimonen Lopputyö
Level II/vibrac-hoitaja
2015
VIBRAC–keskus
Eino Roiha -säätiö
Lisätietoja: Matalataajuista äänivärähtelyhoitoa Sairilan koulukodissa
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tutkija: Sirpa Koskinen
Lisätietoja:
Sirpa Koskisen väitöskirjan esittely
Sirpa Koskisen väitöskirja: Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka vaativassa erityisopetuksessa
© Valtion koulukodit 2019
Tietosuojailmoitus | Ulkoasu ja toteutus Dippi Design