Valtion koulukodin koulu

– kohtaaminen, vahvistuminen, oppiminen

Valtion koulukodin koulu tarjoaa oppilaskohtaista tukea tarvitseville oppilaille kokonaisvaltaisen ja kuntouttavan oppimisympäristön, jossa korostuvat yksilöllisyys, hyvinvointi, vahvuusperustaisuus ja turvallisuus. Koulun toiminta perustuu oppilaan sivistyksellisten oikeuksien toteutumiseen ja oppimisen tuen jatkuvuuteen. Valtion koulukodin koulu tarjoaa oppilaille mahdollisuuden kasvaa, oppia ja vahvistua turvallisessa ja yksilöllisesti tukevassa ympäristössä, jossa oppilas kokee kuuluvansa yhteisöön.

Valtion koulukodin koulun opetussuunnitelma

Valtion koulukodin koulussa on käytössä monipuoliset tuen muodot

Ryhmäkohtainen tuki 

Oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja pedagogiset ratkaisut.

Oppilaskohtainen tuki

Erityisluokanopettajan opetus on joka ryhmässä. Tarpeen mukaan tulkitsemispalvelut, avustajat, apuvälineet.

Poikkeavat opetusjärjestelyt

Mahdollisuus poiketa oppimäärästä tai tavoitteista oppilaskohtaisesti tarpeen ja oppilaan edun mukaan.

Tavoitekokonaisuuksittain eteneminen

Mahdollistaa ajallisesti joustavaan etenemiseen (hitaammin tai nopeammin) oppiaineissa ja vuosiluokissa.

Oppimisen tuki Valtion koulukodin koulussa

Lue lisää tästä

Yksilöllinen ja vahvuusperustainen opetus

Valtion koulukodit - koristekuva
  • Opetus järjestetään ryhmämuotoisesti koulun tiloissa sekä pienryhmissä erityisen huolenpidon asuinyksiköissä.
  • Oppilaskohtainen tuki perustuu yksilölliseen tuen tarpeen arviointiin, jossa huomioidaan oppilaan elämäntilanne ja koulunkäyntikyky.
  • Opetuksessa otetaan huomioon oppilaan erityiset haasteet, kuten väkivalta-, rikos- ja päihdeoireilu sekä trauma.
  • Pedagogiikka rakentuu henkilökohtaiseen kohtaamiseen ja vahvuusperustaisuuteen: oppilaan luonteenvahvuuksia tunnistetaan, kehitetään ja hyödynnetään oppimisen tukena.

Turvallinen oppimisympäristö

vkk - koristekuva
  • Koulussa arvostetaan fyysistä, henkistä ja pedagogista turvallisuutta.
  • Turvallisuus taataan kaikkien koulun aikuisten toimesta.
  • Opetusvuorovaikutuksessa ennakoidaan ja rakennetaan turvallista oppimisympäristöä. Oppilaita tuetaan harjoittelemaan haastavia tilanteita ja löytämään keinoja niiden ratkaisemiseksi. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu on osa kouluarkea.

Oppimisen suunnittelu ja arviointi

Valtion koulukodit - koristekuva
  • Oppiminen suunnitellaan yhteistyössä oppilaan, huoltajien ja moniammatillisen työryhmän kanssa.
  • Tavoitekokonaisuuksittain etenevä oppilas saa lukuvuositodistuksen, jossa arvioidaan hyväksytysti suoritetut opinnot.
  • Poikkeaminen oppimäärästä edellyttää tuen tarpeen arviointia, suunnitelmaa ja hallinnollista päätöstä.

Nivelvaihe ja jatko-opinnot

  • Päättötodistuksen saatuaan oppilas voi siirtyä tutkintoon valmentavaan koulutukseen (TUVA).
  • Toisen asteen opintoja järjestetään tarvittaessa yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.
  • Tuen jatkuvuus varmistetaan oppilaskohtaisella suunnitelmalla, oppilaan ja huoltajien kuulemisella sekä yhteistyöllä muun tukiverkoston kanssa.

Hyvinvointi- ja vahvuuspedagogiikan kolme periaatetta

vkk - koristekuva
  1. Kohtaaminen – Oppilas kohdataan kokonaisvaltaisesti, hänen kokemuksensa ja näkemyksensä huomioidaan.
  2. Vahvistuminen – Oppilaan yksilölliset voimavarat ja onnistumiset tuodaan esiin, tukien itsetuntoa ja identiteettiä.
  3. Oppiminen – Kehitetään akateemisia ja sosiaalisia taitoja rakentavien vuorovaikutus- ja oppimistilanteiden avulla.