Statens skolhems program för egenkontroll

Program för egenkontroll

Välfärdsområdena och de privata serviceproducenterna som tillhandahåller tjänster vid flera än en tjänsteenhet inom social- och hälsovården måste utarbeta ett program för egenkontroll för sin verksamhet. I programmet fastställs hur man ska säkerställa att tjänsterna organiseras och genomförs i enlighet med avtal och lagstiftning. I programmet för egenkontroll ska det anges hur genomförandet, säkerheten och kvaliteten samt jämlikheten i fråga om social- och hälsovårdstjänster ska övervakas och hur observerade brister ska avhjälpas. En del av programmet för egenkontroll utgörs av de planer för egenkontroll och planer för läkemedelsbehandling som föreskrivs särskilt i lag.

Plan för egenkontroll

Med plan för egenkontroll avses en handling som upprättas för varje tjänsteenhet och i vilken tjänsteproducenten antecknar alla centrala åtgärder som tjänsteproducenten och personalen vidtar för att övervaka tjänsteenheten, verksamheten och personalens tillräcklighet samt förändringar i den samt tjänsternas kvalitet. Planen för egenkontroll är ett verktyg vid daglig verksamhet. Genom planen för egenkontroll säkerställs tjänsternas kvalitet, ändamålsenlighet och säkerhet samt att den personal som deltar i klient- och patientarbetet är tillräcklig.