Riksdagen godkände i december 2024 nya lagar om stöd för lärande, som träder i kraft den 1 augusti 2025. Syftet med reformen är att förtydliga och harmonisera formerna av stöd. Alla elever har även i fortsättningen rätt att lära sig och få stöd under hela sin lärostig.
Inom den grundläggande utbildningen används gruppbaserade stödformer och undervisningsarrangemang som stöder lärandet i varje undervisningsgrupp. Dessa utgör grunden för att genomföra undervisning och stöd av hög kvalitet. Undervisningen i Statens skolhems skola bygger på välbefinnande- och styrkebaserad pedagogik.
Verksamheten i Statens skolhems skola grundar sig på principerna och värderingarna för inkludering. Målet är att trygga varje elevs bildningsrätt – det vill säga möjligheten att lära sig, växa och utvecklas som en del av gemenskapen. Skolans verksamhet är också starkt kopplad till att bygga framtiden. Att slutföra den grundläggande utbildningen och säkerställa möjligheterna till fortsatta studier är centrala mål, eftersom de utgör grunden för barnets självständiga liv och delaktighet i samhället. Den grundläggande utbildningen bildar en rehabiliterande helhet tillsammans med vården och fostran i skolhemmet.
Individuellt stöd för elever i Statens skolhems skola
Undervisningen i Statens skolhems skola ordnas så att den beaktar elevernas olika individuella behov, skolgångsförmåga och särskilda livssituation. Alla elever garanteras stöd och lärandemöjligheter som passar deras situation. Stödet ges regelbundet och utgår alltid från elevens bästa, så att hen får så bra stöd som möjligt för sitt lärande och sin skolgång.
Att beakta skolgångsförmågan innebär ofta att studierna framskrider långsammare och mer flexibelt. En elev som studerar enligt målhelheter följer en plan som utarbetats för hen, och framskrider i ett eller flera läroämnen enligt målhelheter i stället för enligt årskurser.
Exempel på elevspecifika stödåtgärder som grundar sig på individuella behov:
- undervisning av speciallärare i specialklass
- tolktjänster
- assistenttjänster
- hjälpmedel
- avvikande undervisningsarrangemang: avvikelse från lärokursen i den grundläggande utbildningen eller från målen i den lokala läroplanen
- studier enligt målhelheter
Bedömning av stödbehovet läsåret 2025–2026
Behovet av stöd och stödåtgärder för elever som för närvarande får intensifierat eller särskilt stöd bedöms under läsåret 2025–2026. Lärarna bedömer elevens stödbehov och vårdnadshavarna har möjlighet att delta i bedömningen. Vid behov deltar även elevvårdens yrkesutbildade personer och andra sakkunniga. Elevens synpunkter beaktas enligt ålder och utvecklingsnivå. I samband med bedömningen utarbetas en plan för hur stödet ska genomföras. Ett förvaltningsbeslut fattas om stödåtgärderna, där de elevspecifika stödformerna framgår. Innan beslutet fattas hörs eleven och vårdnadshavaren så att deras synpunkter kan beaktas på bästa möjliga sätt.
Informationsöverföring
Smidig informationsöverföring säkerställer kontinuiteten i stödet och skolgången, till exempel när eleven börjar i Statens skolhems skola, byter skola eller övergår till andra stadiet. Nya elevers pedagogiska dokument ska utan dröjsmål skickas till skolans biträdande rektor för att stödbehovet ska kunna bedömas och undervisningen planeras. Kontaktuppgifter: Enheter och kontaktuppgifter – Statens skolhem
Mer information
Mer information om reformen av stödet för lärande fås från skolans biträdande rektor i augusti 2025 och från
Maija Loukonen
planeraren för stöd för lärande
maija.loukonen@valtionkoulukodit.fi